Komerční nacionalismus – vyjadřuje typ nacionalismu, který je zjednodušeně provozován za účelem zisku. Nacionalismus prosazuje sounáležitost určité skupiny tedy národa a prosazování jejich zájmů. Tato skupina sdílí určité představy, mýty, jazyk, kulturu nebo teritorium. Máme mnoho teorií nacionalismu, z nichž každá vyzdvihuje jiný aspekt a původ.

Nacionalismus jako zaměstnání

Označení komerční nacionalismus označuje využívání těchto názorových proudů k vlastnímu obohacení bez nutnosti v tento koncept věřit. Komerční nacionalismus je vlastně jakousi formou politického podnikání. Politický podnikatel si vybere díru na trhu, kterou v tomto případě je nějaký nacionální nebo populistický výsek společnosti. Těmto lidem tento komerční nacionalista nebo populista nabídne přesně to co chtějí a slíbí jim prosazování jejich zájmů.

Účelem politického podnikání i komerčního nacionalismu jsou peníze, zisk. Díky neprůhledné struktuře strany se po volebním úspěchu dostanou k hrstce, jednotlivci vysoké zisky za hlasy.

Tomio Okamura jako příklad komerčního nacionalisty

V České republice je nejblíže ke komerčnímu nacionalismu Tomio Okamura. Záměrně nepíši jeho uskupení SPD, protože pro Tomia Okamuru to byl již druhý podnikatelský počin.