Virální marketing, jeho formy a principy

Jedná se o marketingovou techniku, která využívá internetu a sociálních sítí k propagaci značky, produktu, názoru či myšlenky. Jde o vytvoření obsahu, jež začne šířit sama cílová skupina motivovaná zábavou, prestiží, či věcnou hodnotou. Virální marketing získává na popularitě zejména v posledních letech, kdy se počet uživatelů sociálních sítí zvyšuje.



Formy virálního marketingu

Virální marketing může mít různé podoby. Mezi nejčastější patří videoklipy, online hry, obrázky, e-mailové zprávy, a weby. Důležité je, aby sdílení bylo pro uživatele internetu velmi jednoduché. Často se tedy virální marketing šíří na sociálních sítích jako Facebook, Instagram nebo Twitter a díky speciálnímu hashtagu se dá snadno najít.

Principy virálního marketingu: kreativita a jednoduchost

Proto, aby se obsah stal virálním a spustil tzv. snowball effect (exponenciální zvyšování počtu sdílejících a ve výsledku obrovský dosah), musí adresáty zaujmout. Musí být natolik humorný, dojemný, zajímavý, či šokující, aby ho měli potřebu sdílet s přáteli. Obsah by měl vypadat autenticky, jako by ho vytvořili lidé pro lidi. Proto si sdílející někdy ani neuvědomí, že propagují korporaci, či politickou stranu.

Sdělení musí být jasné a snadno zapamatovatelné. Často zesměšňuje či odsuzuje konkurenční produkt, nebo politickou stranu. Pokud je kritika dobře podaná a zasáhne cílovou skupinu se stejným názorem, je tu velká pravděpodobnost, že se reklama uchytí.

Velkou výhodou virálního marketingu jsou poměrně nízké náklady. Je třeba zaplatit výrobu obsahu, umístění na relevantní místa a poté už se šíří sám. Subjekt tak ušetří za propagaci. Na druhé straně, pokud se z nějakého důvodu obsah neuchytí a nestane se virálním, půjde o promarněnou investici. Za neúspěchem může stát především dosah na špatnou skupinu lidí. Když je vypuštěn, může se začít šířit jiným segmentem společnosti, než je cílová skupina.



Příklady virálního marketingu

Celosvětově úspěšná byla kampaň ALS Ice bucket challenge, kterou odstartoval Pete Frates, 29letý američan trpící amyotrofickou laterální sklerózou. Více než 17 miliónů lidí včetně mnoha slavných osobností se natočilo, jak na sebe vylévají kbelík s ledovou vodou za účelem zvýšení povědomí o ALS a charitativní sbírce na pomoc lidem, kteří s touto nemocí žijí. Proč byla tato kampaň tak úspěšná?

  • jednoduchost provedení – stačí kbelík, led a kamera
  • dojemnost – známe příběh konkrétního člověka, který s výzvou začal
  • řetězení – po splnění vyzveme dalšího člověka
  • obsah – je to vzrušující a zábavné
  • prestiž- pomůžeme dobré věci, je to trend

Příkladem virálního politického marketingu v Česku je pirátská předvolební píseň Pusťte nás na ně, ve které kromě chytlavé melodie a textu diváky může zaujmout i kritika politických protivníků Pirátů. Dnes, necelé dva roky od vzniku má videoklip přes milion shlédnutí.

Komentáře

  1. Zpětný odkaz:Virální marketing ve volbách do Evropského parlamentu 2019 | České volby

  2. Zpětný odkaz:Mladí Češi přechází na Instagram: Jak jsou na tom politici? | České volby

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *