Personalizace politiky – Proces vyjadřující změnu role lídra v politické straně. Personalizace politiky je obecně uznávaný proces, jenž se objevuje od 60. let 20 století a neustále sílí.

Rozvoj televize a internetu zásadně proměnil politickou komunikaci politické strany s voličem. Lidé se díky širokému přístupu k televizi a internetu soustředí především na lídry politických stran. Do pozadí je odsouvána ideologie, stranická identifikace a hodnoty.

Catch-all strana jako podmínka personalizace politiky

Důležitým milníkem pro  personalizaci politiky byl vznik catch-all stran a nahrazení předešlých stran masových. Masové strany se jasně soustředily na jeden segment populace a vytvářely štěpící linie. Dělníci se například jasně identifikovali se socialistickými stranami a volili je celý život.

Dnešní společnost má vyšší sociální mobilitu a voliči si strany vybírají především podle toho jak je zaujme. Pro personalizaci politiky je typická vysoká volatilita. Voliči volí spíše podle současných lídrů strany než podle programu strany.

Charakter a osobnost

Charakter a osobnost lídra jsou zásadními hybateli s preferencemi dané politické strany. Mnoho lidí volí strany jen kvůli jejich lídrovi a mnozí lidé naopak nevolí některé strany, protože jim lídr nevyhovuje. Lídr je zkrátka zásadním faktorem při voličském rozhodování.

Prezentace lídra

Tvář lídra strany je v dnešní době více známá než hodnoty a postoje strany. Na billboardech zabírá tvář lídra více místa než logo strany nebo poselství strany směrem k voličům. Místo abstraktních pojmů jako ideologie nebo hodnoty jsou pro voliče čitelnější a lépe představitelní lídři strany.