Amerikanizace ve volebních kampaních

Amerikanizací volebních kampaní – se zjednodušeně bere přejímání trendů politického marketingu z USA do jiných zemí světa. Amerikanizace či mcdonaldizace je obecnější označení pro přejímání životního stylu, konzumních návyků a chování USA.


Jaký je význam amerikanizace ve volebních kampaních?

Co si představit pod amerikanizací nebo také občasně používané internacionalizaci politické komunikace? Styl politiky USA je značně odlišný od politického systému v Evropě, avšak za posledních 30 let Evropa z USA přejala mnoho marketingových a předvolebních technik. Proč? Jednoduše proto, že tyto marketingové techniky fungují.

Pojďme však ke kořenům amerikanizace, která nejdříve ovládla společnosti západní Evropy v jiných než politických oblastech. Orientace na trh, zákazníka, ekonomii a bezbřehý kapitalismus se do Evropy dostala po 2. světové válce. Lidé proměnili své chování a životní styl – začali přemýšlet odlišně. Masové strany a s nimi spojené ideologie začaly mizet, protože přestaly táhnout voliče. Přišel nástup catch-all stran a nástup tržního chování do politiky.

Politické strany nabízely na trhu své zboží tedy ukazovaly svým voličům program – politika se stala vlastně jakýmsi specifickým byznysem. Politické strany měly produkt a trh. Poslední důležitou věcí byl prodejce a komunikace. Ideologie a hodnoty se nedají ukázat, kdežto lídr strany ano. Lídr politické strany se stal maskotem a volební tým strany prodejcem. Tomuto trendu se začalo široce říkat personalizace politiky. V Evropě se tak podobně jako před lety zrodil politický marketing bez něhož si dnes již politiku nedovedeme dost dobře představit. A ono přejímání technik a stylu z USA se nazívá právě amerikanizací volebních kampaní.

Amerikanizace volebních kampaní a v politiky ČR?

Česká republika podobně jako v mnoha oblastech zaspala i v politickém marketingu díky komunistickému režimu, jenž padl v roce 1989. Následně se vše začalo až vtipně dohánět a přišli porodní bolesti. Stejně jako v západních společnostech voliči chtěli silné lídry. V 90. letech to byli Klaus a Zeman a o dekádu později Topolánek s Paroubkem. Poté přišel nástup Andreje Babiše, který nevytvořil sobě rovného protivníka.

Andrej Babiš dokonal amerikanizaci v pravém slova smyslu s heslem „Řídit stát jako firmu“. Své know-how z byznysu přenesl do politiky opravdu skvostně. Ve volbách 2017 zvítězil s neuvěřitelným náskokem, který byl téměř rovný třem stranám za jeho ANO 2011. V pozadí Babiše nestály žádné přelomové programové nápady, avšak stál tam markeťák Marek Prchal. Znal dokonale politický marketing a věděl, jak se získávají voliči v nové době. Naprostým opakem byla tradiční ČSSD, jenž novou éru absolutně nezvládla.

Amerikanizace volebních kampaní v České republice je absolutní a markeťáci vždy vzhlíží ke kampaním v USA, aby se něco nového přiučili. Je však důležité připomenout, že politické kampaně v USA mají mnoho technik na Evropu těžko uplatnitelných.


Komentáře

  1. Zpětný odkaz:Programy politických stran podle Olzoga a Liese | Politický slovník

  2. Zpětný odkaz:Volební strategie politických stran a kandidátů - Politický slovník

  3. Zpětný odkaz:Fundraising, získávání financí před volbami - Politický slovník

  4. Zpětný odkaz:Volební manažer kampaně | Politický slovník

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *